Wednesday, December 24, 2008

Liau - Darling Little Babes - Pt. 4

Sampai dirumah kami menyandarkan tangga yang berisi air tadi di tepi dinding ruang dapur agar airnya tidak tumpah. Kami pun memasak nasi dicampur dengan sedikit ubi manis. Ubi manis ini ada beberapa jenis, ada yang berwarna kuning, putih dan unggu. Kulit luarnya pula ada yang berwarna kuning lembut dan ada yang merah keunggu-ungguan. Nasi panas yang bercampur keledek dimakan dengan ikan bakar dengan sayur-sayuran yang baru dipetik dikebun walaupun sederhana tetapi lazat dan berkhasiat. Kami memasak menggunakan ranting-ranting kayu yang dinyalakan diatas dapur yang diperbuat daripada tanah liat berbentuk segi empat memanjang (ractangle) dan diletak di atas lantai. Sambil memasak itu kami pun berbual-bual dalam kesamaran lampu pelita minyak tanah. Selesai mamasak kami makan diatas lantai dihadapan tungku itu juga.
Rumah nenek tidak ada perabot kecuali tilam, bantal, kelambu dan tikar mengkuang dan tikar rotan yang dipanggil ‘lampit’.

Selesai makan kami akan berkumpul di ruang tengah rumah. Ruang tengah rumah ini dihubungi dengan sebuah lorong seakan-akan jambatan dengan ruang dapur manakala ditepi sebelah kanan terdapat sebuah ruang memanjang seakan-akan balai tempat orang yang datang bertandang berkumpul dan berbual-bual atau menjalankan urusan-urusan perniagaan. Di tepi dinding mengelilingi sepanjang ruang ini tersusun barang-barang tembaga seperti gong, sumbul, kulintangan, talam, cerek, selapa dan lain-lain lagi. Atuk atau Aki belah mak selain bertani dan berternak lembu, kerbau, kambing dan kuda, juga berniaga barangan tembaga yang dibeli daripada Brunei. Barangan tembaga ini menjadi symbol kekayaan pada zaman itu. Menurut kata emak, dahulu kala orang-orang besar kulit putih (penjajah kulit putih) yang datang kerumah mereka akan dihidangkan dengan makanan di dalam talam tembaga yang mempunyai kaki ini. Sebahagian daripada bahan-bahan tembaga ini masih lagi dalam simpanan kami.

Kami akan berehat dan tidur di ruang tengah rumah. Tempat tidur terletak ditepi dinding dibuat daripada lantai yang ditinggikan sedikit. Tidak terdapat bilek kecuali setiap orang mempunyai tilam dan bantal sendiri yang dibuat daripada kapok atau kekabu serta kelambu masing-masing. Sebelum tidur nenek kadangkala akan bercerita tentang kisah-kisah lama atau dongengan dipanggil ‘tangon’ atau ‘rundait’ dalam bahasa asal nenek didalam samara-samar lampu pelita minyak tanah. Masa itu tidak ada radio dan jauh sekali peti television atau peti sejuk. Malahan letrik pun tidak ada. Kami sangat suka mendengar cerita-ceritanya yang kadangkala mengisahkan puteri-puteri daripada kayangan, binatang dan pokok-pokok yang boleh berkomunikasi dengan manusia. Malangnya cerita-cerita ini saya sudah tidak ingat lagi.

10 comments:

  1. ya, banyak sapi sama kerbau. kasi makan garam lagi tu sapi di tapak tangan. masa kici aku pun itu saja hiburan kalau sudah gelap, bercerita macam2, abu nawas la,pak pandir la, cerita tongkuyu sama munyit la dan banyak lagi. cerita itu diulang-ulang sampai berpulu2 kali pun sioook juga dingar. hahaha...

    ReplyDelete
  2. aik sempat juga pula ko kasi makan garam sama tu sapi pula. he he he siok juga kalu di ingat ingat kaaan. budak sekarang nda ba merasa apa kita rasa ni kaaaannn. Rugi la diurang. paling2 main komputer game jela diurang sekarang.

    ReplyDelete
  3. entry yang klasik dan saya sngt familiar dengan kisah2 begini. Kalau kawan tu (yus) biasa kasi makan garam utk sapi, sya pula setiap seminggu 1-2 kali kasi makan karabau garam...

    Kalau ptg2 rehat... bapa akan ceritakan kepada kami tangon sambil meminta kami mencabut uban dia... hehe

    anyway, boleh sya tahu siapa kamu? kita satu tempat dan sangat baik untuk kenal siapa anda.

    ReplyDelete
  4. Welcome to my blog little mike - uiiik meboboros turang putih tokow keee - ko kanal kali mamak sama bapa ku sama yaki ku dan semua saudara-saudara ku di Tandek. silap2 ko pun ada kaitan juga kali sama kami he he he. cuba kah ko teka2 manatau ngam. ko tanya 'sanguru' untuk kepastian.

    ReplyDelete
  5. ase'e boh masalah dino. Miboboros tokow dang bahasa kimaragang om bahasa suai. Yoku nga okon ko elo oku banar iti mituturan dang basaha tokow. Balajar oku nogi.

    Tau ba kalau kana kasi tau. Mana juga tidak bekenal kalau di Tandek lagi. hehe. Ba, sya minta izin la, nanti sya tanya SANGURU. Susah juga ni meneka-neka. Mari ka sya cuba juga..

    1. Siti Nurhaliza
    2. Nora Jones
    3. Kris dayanti
    4. Jay chou
    5. George Lian
    6. pening sudah kepala

    aiyaaaa.. susah oh mo teka-teka nie. hehe...

    ReplyDelete
  6. ha ha ha no. 6 la yang ngam sebab saya mimang selalu pening kepala - mulau-ulau sempaping he he he

    ReplyDelete
  7. kalau tangon yang ku ingat si mama selalu cerita itu yang watak yusaksuronggo dan yang kunun2nya keluarga kita ini ada keturunan buaya putih...hahaha...waro...waro.

    ReplyDelete
  8. Aik aku pun ada juga ingat-ingat lupa ba tu tangon to. Konon-konon buaya yang ada lima jari tu keturunan kita konon. Nda berapa ganas - jan yang 4 jari - ganas.

    ReplyDelete
  9. ooo aku pun ada dengar... ada lagi kisah atuk kita si aki tu ada adik beradik sama ular kan? tu ular (tidak tau la mo panggil aki juga ka?) pandai datang rumah ooo... tapi seingat aku lepas aku skula menengah cam laaaaaama sudah tiada datang... :'(

    ReplyDelete