Wednesday, December 17, 2008

Liau - Darling Little Babes - Pt.2

Kita sambung cerita ..........



Pernah terjadi suatu pagi babuku sikit lagi lemas disungai dekat rumah di Tandek tu. Adakah patut, sedang kami ramai-ramai mandi di sungai, tiiiibbbbaaaaa-tiiiiba dia belari dari atas tebing terus melumpat terjun kedalam sungai. Waktu itu kan air pasang. Bila pasang air sungai ni telampaulah dalam. Jadi kami mandi disiring-siring saja. Kami pikir dia pandai beranang, tau tau nda pula tu. Apa lagi tecungap-cungap bah dia, sekejap timbul sekejap tenggalam....mau mau anyut .... apa lagi kami beteriak memangil budak-budak sekulah meminta tolong.


Aku konon terus menyuruh kawan-kawan ku pigang tangan aku mau menghulurkan tangan ku sama si babu. Belum sempat pun kami membikin rangkaian bepigang-pigang tangan - ada sudah budak lelaki masuk ke sungai mengambil si babu yang hampir-hampir lemas tu. uiii nasib baik juga budak tu lekas mengambil si babu kalu inda entahlah apa jadi sama si babu...palis palis .....lemas mengkali... hey Nun nasib baik bah ada juga ko he he he.
Sungai memainkan peranan penting sebagai salah satu cara pengangkutan sama ada dengan menggunakan perahu, sampan atau pun berakit selain daripada basikal, kerbau dan kuda.


Ini gambar bapa sama mama di Sungai Rakit diambil pada sekitar tahun 1951. Diaurang mau pigi Bandau sebab bapa terima gaji di Bandau. Dulu-dulu tiada jambatan di Sungai Rakit. Ada urang menjaga rakit - menghantar dan mengambil urang menyeberang sungai.

6 comments:

  1. wah, ini gambar betul2 banyak kenangan. sempat juga aku naik tu bangkar limpas di sungai rakit. masa aku umur 8 ka 9 tahun tu. ikut bapa pigi bandau. aik... buli suda aku agak babu mana yang terjun tu, hahaha.

    ReplyDelete
  2. saya pun oranng bandau. bagus blog keluarga anda ini. saya masuk ke dalam blog ini melalui blog kawan. canggih bah zaman skarang. bukan macam zaman kita dulu-duluuuuu...

    ReplyDelete
  3. aik babanar itu tasutokow, dulu tiada kemudahan macam sekarang tapi urang dulu-dulu (kitaurang) lah ba itu kan, sentiasa tolong menolong. Lebih ada sifat kejiranan bukan macam sekarang ni - kau kau, aku aku.

    Ba sempat juga pula ko Aiso naik itu bangkar? Aku pikir nda sudah ko sempat naik tu bangkar.
    Siuk juga kaaaan kalu di ingat-ingat.

    ReplyDelete
  4. saya pun sempat ba... tapi bukan di rakit tapi di belakang sekolah sk tandek..

    ReplyDelete
  5. Siapa seru nama ku? hehehe...mcm jin pula kan? Memang sungai tandek itu banyak kisahnya...banyak buaya lagi makan kerbau kan?

    ReplyDelete
  6. Aragang Tandik,

    Nostalgia sungguh gambarnya ba...
    Aku google gambar sampan n tiba2 terjumpa blog ko ni..pinjam gambarnya ya ^_^

    ReplyDelete