Saturday, January 24, 2009

BANJIR LAGI


Government Primary School Tandek
Inilah sekolah dimana aku mula-mula belajar mengenali huruf abc dan alif ba ta.
Sebelum Perang Dunia meletus pada tahun 1942, bapaku telah ditugaskan untuk mengajar di sebuah kampung terpencil yang terletak di Residensi Pantai Barat, Borneo Utara. Nama kampung tersebut ialah Tandek. Bapa adalah guru yang kedua mengajar di kampung ini sejak sekolah ini mula ditubuhkan. Ketika di Tandek bapaku Kee Abdul Jalil telah bertemu dengan mamaku Ondiun @ Fatimah binti Unggut dan bernikah pada 18hb Jun 1946 di Tandek. Ondiun @ Fatimah dilahirkan pada 2hb November 1929 dan meninggal dunia pada 18hb September 1994.
Ada suatu ketika banjir telah melanda kampung Tandek. Air telah melimpah menjadikan kawasan padang, sekolah dan rumah kami dikelilingi air bah seakan-akan laut jadinya. Air tidaklah deras tetapi ia menetap dikawasan sekeliling sehingga hampir-hampir sebulan lamanya. Apabila air surut, maka padang dibelakang sekolah dipenuhi pasir yang berombak-ombak bentuknya seakan-akan padang pasir di gurun, tiada satu pun rumput yang kelihatan. Di dalam sekolah pula pasir juga telah menutupi lantai sekolah sehingga melebehi bukulali dalamnya.
Sedang kami bergotong-royong membersihkan sekolah, tiba-tiba seorang murid menjerit - rupa-rupanya seekor ular sawa sedang melingkar diatas rabung sekolah. Besar ular tersebut ialah semacam betis orang dewasa. Masaalah banjir dikampungku sudah menjadi lumrah. Walaubagaimanapun, mungkin dewasa ini sudah ada teknoloji yang dapat menangani masaalah banjir yang merosakkan harta benda.

11 comments:

  1. Menurut Sanguru Cigu Bulangang - aku ada gambar bapa lama-lama waktu di Tawau. Ada gambar waktu di Kent College 1953. Ko mau tengok - aku nda pandai kasi masuk sini.

    ReplyDelete
  2. Guru pertama memang Cikgu Bulangang asal dari Beaufort.Kononnya dia ini sangat garang jadi orang tidak mau datang sekolah.Bila bapa ditukar ke Tandek dia berkempen masuk ke kampung2 memujuk orang ramai datang ke sekolah.Barulah ramai yang datang belajar.Tapi murid2 dia ada yang lebih tua dari tua dan ramai yang sebaya dia.Ini termasuklah bestfriend cum ipar dia arwah Tua Bodi.

    ReplyDelete
  3. salam .. aragangtandik cibuk ba sya numbur nu nga aso bo nakatag ku, nokito kuno pesanan nu sid mesej ku...

    ReplyDelete
  4. kyro - bapa bilang ada suatu ketika seorang murid nda datang sekolah - bila ditanya dia bilang isterinya baru bersalin. Selang seminggu dia tidak datang lagi - bila ditanya dia bilang dia jaga isterinya baru bersalin. Bapa pun bilang mustahil baru juga satu minggu lalu isteri ko bersalin. He he he dia bilang bini nombor dua bah. he he he bapa pula waktu itu belum kahwin. Adakah patut.

    ReplyDelete
  5. HAI..
    aina,TOKOU2 pula ni.Cuma saya tidak kenal semua kamu adik beradik.Yang saya kenal Pakcik Kee Maidin, Kee Rafiah, Kee Sabaria dan Kee Ismail ja. Yang paling saya rapat Aman Kee Maidin. sini2 gima dia d KM.Selalu kami terberjumpa.. apa lagi sama2 dalam UMNO.

    ReplyDelete
  6. Itulah ko tanyalah si Maidin no. tel sia. yang SUA/PPS.

    ReplyDelete
  7. Aragang tandik... osiuk ti cerita kenangan nu. Zaman kenangan kita berbeza nga saya suka kalau dapat membaca kisah2 lama mcm kamurang ni oo..
    Nama Ondiun Unggut tu biasa jg sia dengar. Pak Tua sia bilang diorg sudara2 jg. sepupu kalau inda silap... ntah la..

    ReplyDelete
  8. Salam, aik siapakah ka ko Surinit, di Tandek tu memang kebanyakannya bersaudara saja - ada kait mengait. Mungkin beliou-beliou taulah, sayang yang muda-muda ni nda sudah bekenalan.

    ReplyDelete
  9. sukar pula d ungkapkan siapa sia... hehehe. Tapi kalau dr kg tingkalanon tu ramai jg saudara mara saya dr sebelah pak tua dan bonda jg... yg sia biasa dgr pak tua dan bonda sia sebut nama keluarga diorg c maralin... muralang.. sobina... sadian... sawatan.. ah... byk jg la ba. bonda sia bilang sia ni lahir d kg tingkalanon tp bila kami sdh besar2 sikit, trs kami pindah sana masolog lps tu menetap pula d salimandut sampai skg... tu la ba... klu yg muda2 ni inda sdh bakanal... c nazri kemarin pun berabis jg dia siasat kami adik beradik... hehehe... kami lg 1 kampung dan sudara2 jg nga inda sempat kenal2 dr kecil2 dulu...

    ReplyDelete