Monday, January 26, 2009

Tafsir Mimpi - Mimpi Mainan Tidur?




Emmmmmmmmm mimpi? Kamu pernah mimpi kah? Mimpi kamu ada warna kah atau 'black and white'. He he he bila aku baca post si Day Dreamers tentang Mimpi dan Psykologi, teringat pula aku masa kecil-kecil dulu semasa aku masih tinggal di Tandek.

Orang-orang kampung pada ketika itu percaya "mimpi" ada membawa sesuatu 'message' atau alamat. Kepercayaan mereka terhadap mimpi ini begitu unik - sehinggakan boleh dijadikan alasan untuk menolak pinangan sesaorang. Jika seorang gadis menolak pinangan seorang jejaka dengan memberikan alasan bahawa dia telah bermimpi yang kurang baik, maka alasan itu akan diterima tanpa sebarang soal. Semua pihak akan berpuas hati dengan alasan tadi dan tiada siapa akan merasa tersigung atau berkecil hati. Bagus kan ?

Aku pernah mimpi terbang, pernah mimpi jatuh - wow rasa macam betul tau? Last-last jatuh dari katil bah. Tapi ada juga petua orang tua-tua, konon kalau mimpi buruk, bila terjaga terus ludah ke kiri - pui pui pui. Buang sial konon. Tapi awas-awas, tengok dulu siapa yang tidur di kiri tu - nanti nda pasal-pasal teludah pula si kawan. Jangan lah meludah betul-betul bah, ambil syarat saja. Kalau tekan muka si kawan ludah - nah kan bikin begaduh bah itu.

3 comments:

  1. mimang urang dulu2 talampau kuat kepercayaan sama mimpi..kadang2 kalu siapa2 yang ada mimpi buruk..inda jadi mau kuluar atau bajalan jauh2..tapi sia..dari dulu inda parnah kasi cerita pasal mimpi..takut inda kana suruh kuluar..hehehe

    macam si somoto barulah pintar kalu pasal sorita mimpi..parnah kami memukat di kanarom..sia..uncle sina..the late saibul,somoto..ramai lagi..jadi si somoto kana suruh manga'as itu pukat..pura2 dia menggigil di siring sungai ..dia bilang inda bulih menyentuh sungai sabap dia mimpim kana makan tombe'eg (antu air)..hahahaha...last2 sia juga yang kana suruh baranang ambil tu pukat.

    ReplyDelete
  2. Ha ha ha betul2 kah dia mimpi tu atau dia buat2? - he he he aku tau di pura-pura saja bah tu kan.

    ReplyDelete