Tuesday, February 17, 2009

BELIAJUNG ESTATE

Hari minggu yang lalu (15 Feb 2009) aku singgah di Rumah si Babu di Ongkilan. Ngam-ngam disana ada dua orang sedang mengubahsuai rumah si Babu. Kami pun berbual-bual – dalam berbual-bual tu sempat pula aku betanya sama si tukang pembuat rumah kalau dia tahu dimana Beliajung – Dia bilang sana bah itu di Taritipan. Aku Tanya lagi apa macam sudah keadaan Beliajung, masih lagi ada kah kedai disana ? Dia bilang adalah kedai kampong.
Teruslah dia becerita, duuluuu konon adalah satu orang ini mau pigi Tandek membeli beras. Sebab petang sudah indalah bah disuruh oleh anak-anaknya, tapi dia pigi juga Tandek. Sampai di Tandek dia pun membeli beras dua gantang, disimpan dalam karung tepung. Dulu-dulu Beliajung ini adalah Estet Getah. Setelah selesai membeli beras orang tadi pun bejalanlah dicelah-celah pokok getah mau pulang kerumahnya di Beliajung. Rupa-rupanya dia tu kena intai sudah oleh pengait.
Beras dua gantang tu dia taruh di atas kepalanya sambil bejalan. Pengait tu konon datang dari belakang terus dia tetak leher orang itu di sebelah kanan. Orang tadi menoleh saja ke kanan meninguk tu pengait. Di tetak lagi di kiri, orang tadi menoleh saja kono ke kiri meningu itu pengait. Ditetak lagi ditengkuk, ditenguk saja oleh orang pembawa beras tadi. Ditetak lagi konon diatas kepala, apa lagi tebelah itu karung, berhamburanlah tu beras, diapun duduk memungut beras yang berhamburan. Last last tu pengait konon lari, kebal bah konon orang tu. Apa lagi kami ni tengaga bah meninguk si tukang cerita tu. Aik bilang si Yus sama si Sly sama Si Onot, bila kami dalam kerita sudah mau pulang ke KK, macam ok ok juga bah nama orang yang kebal tu kan.....siapa konon nama orang kebal tu ?

Beliajung sekitar tahun 50an adalah sebuah Ladang Getah yang tidak begitu jauh daripada Tandek. Aku masih ingat lagi apabila tiba musim gaji yang di panggil sebagai Gajian atau Pinjaman keadaan penempatan ini sangat ramai seperti berpesta layaknya. (Pinjaman ialah apabila pekerja-pekerja ladang mendapat gaji pendahuluan dipertengahan bulan sebelum Gajian).
Sepanjang hari orang-orang yang terdiri daripada pekerja ladang dan juga orang-orang kampung disekitarnya berkumpul kerana terdapatnya banyak barang jualan keperluan harian dan juga hiburan seperti Katam-katam, dan joget atau lebih dikenali sebagai Dendang. Katam-katam ialah sejenis perjudian dimana gambar-gambar seperti ketam, udang dan lain-lain dilukis di atas kertas yang dibentangkan diatas meja ataupun tanah yang rata. Orang-orang akan membuat tikaman dengan meletakkan duit di atas gambar pilihan mereka. Dadu kemudian akan dilontarkan dan jika sekiranya gambar yang ditikam serupa pada mana-mana gambar tempat orang meletakkan duit pada gambar tersebut maka dia dikira pemenang dan berhak mendapat duit mereka yang kalah.
Dendang pula ialah sejenis tarian yang ditarikan diantara wanita dan pria sambil berbalas-balas pantun. Pada masa ini tarian ini dikenali sebagai ‘joget lambak’. Antara bait-bait pantun yang masih saya ingat berbunyi begini:

Baju kuning celana kuning
Naik basikal pusing keliling
Bagaimana adek ndak pening
Melihat abang rambut keriting


Pada zaman itu tiada lelaki yang mengkerintingkan rambut di salon-salon rambut. Perbuatan demikian akan menjadi bahan ketawa orang-orang keliling berbeza dengan keadaan sekarang dimana lelaki dan perempuan boleh berbuat apa sahaja kepada rambut masing-masing misalannya rambut yang diwarnakan berbelang-belang pun tidak lagi menjadi kejutan malahan sudah menjadi suatu ‘trend’ pula.
Aik yuu jauh malam sudah modop po - akan disambung lagi nnnnaaannntiii.

13 comments:

  1. heheh buli tahan ko punya ingatan oooo zaman pangait bikin takut .... c babu dekat simpang ongkilan kaaa maksud aragantandik ...?

    ReplyDelete
  2. bikin takut itu pangait...si aragang butul2 kasi balik sia punya nightmare...hehhe

    ReplyDelete
  3. Kebal ah?..hahahaa
    Itu pengait baitu yang lowong. Mau jadi pengait tapi inda pandai kasi bija kepala sama karung..alapis it pangait diri bo.hehee

    ReplyDelete
  4. hmm... teringat saya masa kicil2, tu orang yang datang untuk hantar bil letrik sa panggil pengait. hahahaha...

    katam-katam ka nama dia? teringat movie ali baba bujang lapuk... "mari kita lihat siapa yang kenaaaaaaaaaa!!!"

    ReplyDelete
  5. Salam - Ia bah Nazri si babu kita di simpang Ongkilan bedepan sama tu perumahan boh. ko tau juga tu. Pigi2lah lawat dia - kesian bo dia satu urang je disana.

    Aik si Furen ni - takut pengait ? betul kah tu ada pengait dulu2 tu?

    Nong - dulu-dulu mimang banyak cerita ni orang-orang yang 'kebal' konon inda lut kalau ditetak sama parang. Cuba ma ko tanya2 orang yang tua2 tu.

    ReplyDelete
  6. sya ada dengar2 cerita itu Babu ko bercinta sama Pakistan yang jual kain betulkah tu ?

    ReplyDelete
  7. Salam BN - terima kasih atas komen yang membina, semoga Allah membalas budibaik tuan.

    ReplyDelete
  8. Hi Aragang,
    Thanks for the visit and the lovely message you have left me... you're right about the word "smile" being the longest in English.
    Good point of view.
    A big hug from Portugal.

    ReplyDelete
  9. kalau pasal main tikam-tikam lagi, ingat pula sya c Nua... Kasian ba dia. Sya bilang c Nua Soge'e... haha. Apa nda, barabis dia kajar budak sikula sana kowegan. Sya inda kana kajar la. Tapi ada satu kali kamirang lalu sana... 'NUAAAA' bilang tu kawan2 lain, mingkaso.. apa lagi kami ni barabangsabut mongorace... ba'abuk bo jalan...

    Pasal beliajung ni.. slalu sya dengar org cakap.. tuna tu orang beliajung tu. Pandai main bula bilang... asal sebut saja beliajung mcm sya rasa kuat betul kalau sukan.. hehe atau kana sebut penyanyi dari beliajung bilang, sya rasa pencabar hebat sudah... hehe

    ReplyDelete
  10. Hello my friend,
    I have been thinking of you all day. I wonder if you have read my answer to your comment.
    HUGE HUG to you!
    Fernanda

    ReplyDelete
  11. HiFernanda, Hugs hugs hugs from yr friend fr Malaysia. Got yr e-mail - pic of the cow he he he - too true.

    ReplyDelete
  12. di kedai estet beliajung (dekat sungai, dekat pokok besar) itulah semasa hari gajian, beberpa tokoh pemimpin kita berpakat-pakat menubuhkan GPS Tandek. Demikianlah ceritanya....

    ReplyDelete