Wednesday, May 20, 2009

Demam Selesma - Bukan H1N1 ?

Sudah satu minggu aku demam selesma dan batuk2 ditambah pula dengan 'rashes' disebabkan alegy kepada ubat - menurut Pegawai Perubatan yang aku 'consult', akibat aku memandai-mandai beli ubat difarmasi taNPA arahan 'doktor bertauliah'.
Wah, tidak selesa langsung. Badan sekejap rasa sejuk, sekejap panas. Sudahlah aku ni susah mau makan ubat. Ish janganlah sangka yang bukan2 - aku bukan kena H1N1 ke apa tu? Selesma Babi? - eeeeh jauh malikat 44, bukanlah.
Teringat pula aku dulu-dulu masa aku kecil, aku sama adekku si-L kena demam apa tu cacar ke? yang ada bintik-bintik merah tu bah. Dulu-dulu manalah ada ubat. Kami kenalah ubat cara tradisinal. Kami kena tangas (di asap dalam selimut kain sarong) dengan daun kayu - entah apa nama kayu tu pun aku nda tau. Lepas tu kena kasi minum air kelapa muda.
Yang paling lucu, kami kena kasi mandi lagi dengan air kelapa muda. Apa lagi kami bila disiram dengan air kelapa muda tu kami pun mengambil kesempatan meneguk air yang jatuh dari atas kepala. Maniiiiiis. Yang paloi tu nda pula rasa geli minum air kelapa yang jatuh dari atas kepala kami tu...... he he he paloi.

5 comments:

  1. byk zat tu... hehehe...

    ReplyDelete
  2. Hi my friend,

    Hope you are fine.
    Thanks for paying me a visit, you're very sweet.
    Hugs.

    ReplyDelete
  3. Mcm mana skang? semoga cepat pulih. Kasi jauh2 la tu yg lain... hehe...

    Aina.. sadap tu air kalapa... huhu

    ReplyDelete
  4. waina aku pun suka juga tu dulu minum air kelapa yang jatuh di kepala... lagi dasat kan sengaja melangoi lapas tu di nganga tu mulut time disiram... 3 kali aku kena demam cacar.. kurang asam... campak 2 kali...

    ReplyDelete